היטלר ואוליבר סטון, לא מה שחשבתם

בגרדיאן הרימו פרויקט יפה לסיכום השנה. הנה, כאן. מאוד אינטרנטי ומגניב. כשהתחלתי לרפרף עליו נתקלתי שוב בסיפור ההוא עם אוליבר סטון – הטענה שלו שהיטלר היה שעיר לעזאזל. יחד עם עוד כמה התבטאויות, זה הספיק בשביל רצח אופי זריז לסטון, כולל האשמות באנטישמיות. אלא שהפעם קראתי לא רק את הכותרת.

סטון הוא פרובוקטור לא קטן, וכנראה לא יזיק לו דובר צמוד. אבל הנה מה שהוא אומר באמת: ההמונים לא מבינים את הסביבה שממנה היטלר צמח, הם לא מבינים את הקשר בין מלחמת העולם הראשונה לשנייה. והוא צודק. המורה שלי להיסטוריה בתיכון – יהודי וימני – אמר דברים דומים. ההשפלה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה היתה אחד מהגורמים למלחמת ההמשך.

במילים אחרות – היטלר לא היה דמון שצץ יש מאין, אלא מישהו שצמח על רקע חברתי, כלכלי והיסטורי. וסטון היה צריך לדעת שזה לא קונספט שעובר בכותרת, בטח לא כשזה מגיע ממישהו כמוהו. הטענה המהותית באמת כאן, היא שאין דרך ללמוד מההיסטוריה אם לא מסתכלים עליה בהקשר הרחב. אם לא לומדים למשל, שגזענות ופחד מזרים הולכים יפה יפה עם משבר כלכלי, ומה שיוצא בסוף הוא פאשיזם. הרבה יותר נוח להסכים שהיטלר היה חתיכת נבל ולשכוח ממנו, מאשר להשליך ממה שקרה בגרמניה הנאצית למה שקורה בגבול ארה"ב-מקסיקו, או בהפגנות בדרום תל אביב ובת ים.

בשורה התחתונה זה חלק מהסיכום של הגרדיאן לגבי העיתונות ב-2010 ובכלל: היכולת ההולכת ופוחתת להתמודד עם מסרים מורכבים, וציד המכשפות האוטומטי ברגע שמעיזים לומר משהו מחוץ לקונצנזוס השמרני.

נשמע כאילו הגרדיאן סיכם את השנה התקשורתית בישראל, לא?

תגיות: ,

About noamres

אבא לשלושה ילדים מדגם משובח. פעם עיתונאי, היום בהייטק. גיק, לא אוהב מלפפונים וקישואים

11 responses to “היטלר ואוליבר סטון, לא מה שחשבתם”

  1. רני says :

    טוב נו, את הדמיון המובהק בין גרמניה הנאצית וישראל רואים מיד בכך שהיהודים ברחו מגרמניה לכל חור שהסכים לקבל אותם, ולא היו הרבה כאלו, אם רק יכלו. לעומת זאת המתלוננים על ישראל הפשיטו-נאצית-ברברו-גזענית עוברים ימים ומדבריות ומחסומים להגיע לישראל ונלחמים כמו שדים בשביל שלא ישלחו/יגרשו אותם מכאן לארץ מולדתם.

    שלא לדבר על כל האנרכיסטים מחו"ל שבאו בשנות השלושים והארבעים לגרמניה להפגין בעד היהודים הנרדפים ואיש לא עצב מבעדם בגבול. כן יזכרו ההפגנות היום יומיות בברלין בעד היהודים בין 1930 ל 1950 . גם למשל העובדה שהלשון הערבית מדוכאת בישראל בעוד שבגרמניה יידיש, לדינו ועברית הכרזו כשפות לאומיות וכל שלטי הדרכים בגרמניה, בין 1930 ל 1950 כמו היום, היו בארבעת השפות הרשמיות הללו. גם כידוע בישראל המדינה הורסת את כל המסגדים חדשים כיישנים ופוגעת בקאדים בעוד שבגרמניה הנאצית משרד הדתות שילם את שכר הרבנים ותרם לבניית בתי כנסת. ויש עוד המון דוגמאות השוואתיות מסוגים אלו.

  2. עומר says :

    נ.ב.-

    תושבי השכונות שמפגינים נגד נוכחות זרים טוענים שהם עושים זאת כי אותם זרים שכבר גרים בשכונה מתנכלים להם, מאיימים על בנותיהם ואף עוסקים בפשיעה. אולי הם מדמיינים והוזים כמו הגרמנים שהזכרת. ואולי לא. אני לא יודע. אבל האם אינך חושב שצריך להתייחס לדבריהם, ולא רק לפטור אותם בקריאה "גזענות"?

    • noamres says :

      צריך להתייחס להכל. צריך להתייחס למדיניות הממשלה, שזורקת את הפליטים כאן בלי מעמד, לא לבלוע ולא להקיא. צריך להתייחס גם למה שהמדינה עושה לערביי ישראל – אזרחים סוג ב' שמקופחים, ואחר כך מתפלאים שהפשיעה במגזר הזה מחמירה. קצת דומה למה שעשתה מפא"י לספרדים.

      אבל הכי חשוב – אין דמיון מוחלט, ברור שכאן זה לא גרמניה של שנות ה-30. אבל האלמנטים של גזענות ופחד מהזר מצד אחד, וניצול ציני של הפחד הזה מצד שני (מי אמר ליברמן) קיימים כאן. זה לא פיל וחתול – זה מספיק דומה. ועדיף להכיר בנקודות הדמיון עכשיו.

      • עומר says :

        נעם-

        גם לאתיופים מתייחסים כאל אזרחים סוג ב' (וככלל מצבם הכלכלי גרוע יותר), ושיעורי הפשיעה בקרבם לא מגיעים לאותם מימדים כמו אלה שבאוכלוסיה הערבית. העובדות הן אחרות מאלה שאתה מתאר; אכן, יש יחס מפלה לערבים, אולם יש שני צדדים למטבע, ורבים מאוד (שלא לומר רוב) מבין האזרחים הערבים של המדינה הזו הם גזענים, צרי מוחין, חמומי מוח ועוד כהנה וכהנה תארים בשיעורים שעולים על כל מה שיש ליהודים של המדינה הזו להציע. אני לא כל כך מתנחם מכך, אולם עדיין, ההטיה שנשקפת מדבריך לאור הראיות קצת משונה בעיני. בעיקר משונה בעיני הדרך שבה אתה מנסה להתכחש למציאות, ואפילו לגזענות (כן – גזענות) שבדבריך. שים לב שאצלך האדם ממוצא ערבי הוא איזה יצור סביל ש"עשו לו" ואין לו שום אחריות למעשיו.

        ולעניין הפילים והחתולים – עדיין לא הסברת כיצד זה מספיק דומה. עדיין לא הבהרת, למשל, איך בדיוק הסיתו מנהיגי היהודים בגרמניה כנגד הגרמנים הנוצרים שם, כיצד קראה המנהיגות הדתית של היהודים לחיסול גרמניה והקמת מדינת הלכה יהודית תחתיה ועוד כהנה וכהנה עניינים. גם לא הבהרת, למשל, מהו עומקה של שנאת הערבים בישראל וכיצד היא באה לידי ביטוי, למשל, ביצירה האומנותית כאן. בקיצור, כרגע נראה לי שעדיין מדובר בפיל לעומת חתול. אני עדיין מחכה לאיזה רמז שירמוז שהחתול מעט יותר דומה, נאמר, לקרנף.

  3. עומר says :

    אתה טוען שיש דמיון בין מה שקרה בגרמניה של שנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 לבין מה שקורה בגבול ארה"ב-מקסיקו או לחילופין, מה שקורה בבת ים היום? אם כן, על סמך מה ההשוואה? מה דומה בין המקרים? היכן אתה רואה אפשרות להתדרדרות במצב כפי שקרה בשנות ה-30 בגרמניה?

    • noamres says :

      החוק שמאפשר לעצור אדם בעל חזות מקסיקנית רק כי הוא כזה, הדרישה לא להשכיר דירות לערבים רק כי הם ערבים – קצת מזכיר את היחס ליהודים בגרמניה לא?
      ולא – אני לא אומר שזה מצב זהה. אני אומר שיש כאן פחד מזרים, וגזענות, שמצטרפים למצב כלכלי בעייתי.

      • אדולף says :

        לא רשף, זה בכלל לא מזכיר את היחס ליהודים בגרמניה.
        עכשיו תתרכז. אני יודע שזה קשה:
        לא סתם מפחדים פה מערבים. מפחדים פה מערבים כי יש להם נטיה להתפוצץ באוטובוסים ולנסות לרצוח יהודים. האם יהודי גרמניה התפוצצו באוטובוסים? רצחו גרמנים רק מפני שהם גרמנים? רצו לזרוק את הגרמנים לים?
        אז אם אתה רוצה לגור ליד ערבים-אהלן וסהלן. אני לא. כי אני מפחד.
        כנ"ל לגבי הסודנים. לא בא לי לגור ליד אנשים שחולים באיידס ומעורבים בפשע בצורה מובהקת יותר מהממוצע באוכלוסיה הכללית. האם יהודי גרמניה היו מעורבים בפשע?

      • noamres says :

        אבל הרי יהודי גרמניה היו קמצנים כולם, ורק רצו לשתות דם ילדי נוצרים ולאנוס נשים גרמניות טהורות.
        או שאני מתבלבל, בגלל הקשיים בריכוז.
        כן, יש טרור ערבי. ויש גם סתם אזרחים ישראלים-ערבים ששוכרים דירות. אולי פשוט לא כדאי להכליל, ויותר לנסות לשפוט כל מקרה לגופו וכל זה.

      • עומר says :

        נועם –

        הדרישה מצד מי? בינתיים מדובר בהפגנות שלעומתן הפגנות השמאל האחרונות נראות כהפגנות ענק, ומתקיימות כנגדן הפגנות נגד; מדובר בעצומות שחתומים עליהם 50 רבנים בעוד שאלפים לא חותמים עליהן ורבים מאוד גם מגנים את החותמים; והיכן התמיכה הציבורית הפומבית בשנאת זרים, כפי שהיתה בגרמניה? היכן אתה רואה סכנת היתדרדרות והטמעה של תפיסה זו על ידי כלל הציבור? וכיצד בדיוק משפיע כאן המצב הכלכלי? האם חלה לפתע התדרדרות כלכלית שהובילה להתפרצות של שנאה? וככלל – העובדה שלפיל ולחתול יש 4 רגליים לא אומרת שצריך לטפל בחתול כפי שמטפלים בפיל. העובדה שיש בישראל גילויי גזענות מכוערים לא אומרת שהסיבות דומות או שנגזרות מסקנות דומות לאלו שראוי היה לגזור בגרמניה של שנות ה-20-30

        מעבר לכך, עיקר התוכן בדבריו של המגיב "אדולף", על אף תגובתו האגרסיבית והבוטה, הוא נכון, ואני מוצא שתשובתך לו היא מעט דמגוגית (זה מובן שתגובה כזו היא מרגיזה, אבל בכל זאת, תגובתך דמגוגית) – העובדה שטענו כלפי היהודים את מה שטענו לא אומר שזה מה שאכן ארע. יהודי גרמניה, למשל, היו (רובם ככולם) פטריוטים גרמנים. הם השתתפו בשיעור גדול במלחמת העולם הראשונה ונהרגו ונפצעו שם בהמוניהם. אין שום ראיות שמראות שהם שתו דם של נוצרים או שרצו לעשות זאת, וגם אין ראיות לאינוס נשים גרמניות וכו'. לעומתם, יש ראיות למכביר בעניין מעורבות ערבים אזרחי ישראל בטרור, יש ראיות לגבי מעורבותם יוצאת הדופן (גם ביחס לחתך סוציו-אקונומי) בפשיעה חמורה, ויש ראיות רבות גם לגבי היחס הכללי שלהם לכל מי שאינו ערבי (שלא לומר יהודי) – רק לאחרונה, במסגרת אותו סקר שהתפרסם בקול תרועה על היחס של החברה היהודית לזרים, נערך גם סקר על היחס של החברה הערבית ל"אחר" והתוצאות היו הרבה הרבה יותר גרועות מאשר אצל היהודים (אין בכך נחמה רבה, אך זה בהחלט מהווה ראיה ליחסם של הערבים לשונים מהם). תוסיף לכך את התבטאויות השנאה הרבות בקרב האזרחים הערבים בישראל (שלעולם לא זוכות לגינוי) כלפי יהודים ותקבל תמונה שונה לחלוטין מזו שאתה מנסה לצייר, כאילו הכל נמצא אצל אנשים בראש.

        אפשר לשאול שאלה חשובה – מה צריך להיעשות כדי לשנות זאת, והאם אפשר לשנות זאת. אולם אני לא רואה כיצד יש דמיון בין המצב בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 למצב בישראל.

    • ת"ש עכנאי says :

    • noamres says :

      מאיפה הנתונים? איך אתה יודע ששיעור הפשיעה אצל אתיופים נמוך יותר? ואולי זה כי הם לא ותיקים מספיק, תן להם זמן. ורוב הערבים גזענים? יש מחקר מאחורי הטענה הזו?

      יותר מזה: ליהודים באירופה היה אסור לעסוק בשלל מלאכות, והם נדחקו לענייני כספים. כיוון שכך, שנאו אותם, כי הם קמצנים ועושקים. רואה כאן פטרן? דוחקים מיעוט למקום מסוים, ואז שונאים אותו בגלל מה שהמקום עושה לו?

      אבל הכי חשוב – הדמיון הוא לא במה שהמיעוט עושה. הדמיון הוא באיך שהרוב מתייחס אליו. ואם אתה לא רואה בעיה בהפגנה שטוענת שהערבים רוצים את הנשים שלנו, בפסק דין של רבנים עובדי מדינה שאסור להשכיר דירה לאדם בשל מוצאו, ועוד ועוד – אז כנראה שגם לא אשכנע אותך שהיא קיימת.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: